Psychomotorische therapie

Psychomotorische therapie is een professionele behandelvorm voor mensen met psychosociale en/of psychiatrische problemen, waarbij gewerkt wordt met interventies gericht op lichaamservaring en/of het handelen in bewegingssituaties.

Het doel van PMT is de problemen te verminderen of weg te nemen.

Klachten zoals somberheid, angsten, prikkelbaarheid, onzekerheid tegenover anderen, spanningen, eetproblemen of burn-out hebben ook een lichamelijke kant. Daarom richt een psychomotorisch therapeut zich speciaal op wat het lichaam aangeeft: lichamelijke spanningen, lichaamstaal, lichaamshouding, de manier van bewegen, ademhaling en lichaamsbeleving.

PMT is vooral een DOE-therapie. Praten speelt een minder belangrijke rol. Bewegen, aan den lijve ervaren en beleven staan centraal. Hoe je beweegt en wat jou beweegt maken je tot wie je bent. Je leert stil te staan bij wat je bemerkt in je lichaam, bij wat je denkt, voelt , doet en wat dat voor jou betekent. Vervolgens ga je bij PMT al doende aan de slag om anders om te gaan met voor jou moeilijke situaties. Je oefent met nieuw gedrag en doet nieuwe ervaringen op. De PMT-ruimte is hierbij je oefentuin en de therapeut (en eventueel groepsgenoten) je sparringpartner(s). Vervolgens maak je samen met de therapeut de stap naar toepassen in je dagelijks leven van wat je geleerd hebt bij PMT.

We gaan bij PMT altijd uit van je eigen kracht en mogelijkheden. PMT kan individueel of in een (kleine) groep.

Het is dus helemaal niet belangrijk hoe goed je beweegt. De volgende thema's kunnen via lichaamsgerichte- of bewegingsgerichte oefeningen aan bod komen: contact, interactie, vertrouwen in jezelf en de ander, samenwerken, kracht, eigen grenzen en die van de ander, macht en onmacht, (zelf)controle, spanning en ontspanning, lichaamssignalen, lichaamsbeeld etc.

 

Eenvoudige uitleg

Waarom PMT?

Soms loopt het allemaal niet zo lekker en zit je niet goed in je vel. Je voelt je onzeker of verdrietig, je denkt dat je niets goed doet, je voelt je onrustig of je wordt snel boos, je bent bang om fouten te maken of om vrienden te maken of om ‘nee’ of ‘stop’ te zeggen als je iets niet leuk vindt.

Deze problemen kunnen allang bestaan of gekomen zijn omdat je iets vervelends hebt meegemaakt. Wanneer erover praten met je ouders, partner, vrienden, leerkracht of begeleider moeilijk is of niet helpt dan is PMT misschien iets voor jou.

Wat is PMT?

PMT is een behandelmethode. Bij PMT praten we wel maar ga je vooral veel DOEN , BEWEGEN en ERVAREN MET JE LICHAAM. Hoe je beweegt , zegt iets over hoe je je voelt en hoe je je lichaam beleeft. Bij PMT leer je beter begrijpen wat je voelt en denkt en waarom je dingen doet. We doen aktiviteiten waarbij je je heel goed voelt en aktiviteiten waarbij je je probleem tegen komt. Je leert om anders om te gaan met je probleem zodat je er minder last van hebt in je dagelijks leven. Zo kun je leren om je boosheid te beheersen of om voor jezelf op te komen vanuit een stevige houding. Je gaat misschien in het bewegen meer durven, maar ook daarbuiten bijvoorbeeld om vrienden te maken. Of je leert hoe je verder kunt na een nare gebeurtenis.

Wat doen we bij PMT?

Bij PMT ga je bewegen en sporten, maar je hoeft daar helemaal niet goed in te zijn. Ook doe je soms een oefening om te ontspannen of om te voelen wat er in je lichaam gebeurt. PMT doen we in een bewegingsruimte bij jou in de buurt.