Volwassenen

PMT is geschikt voor mensen met psychische en/of psychosociale problemen die het dagelijks leven belemmeren. Bij PMT werken we oplossingsgericht vanuit de last/klachten die u ondervindt. Het gaat dan om klachten die aan den lijve voelbaar zijn en/of problemen die via het lichaam goed te bewerken zijn zoals:

  • Depressies met gevoelloosheid of juist onrust/irritatie
  • Angst en hyperventilatie
  • Terugkerende pijnklachten
  • ADHD
  • Burn out, spanningsklachten en onbegrepen lichamelijke klachten
  • Emoties niet voelen of juist overspoeld worden
  • Sociale angst
  • Trauma’s
  • Een negatief zelfbeeld
  • Een verstoorde lichaamsbeleving

Ook mensen met een lichamelijke beperking of langdurige ziekte of mensen die moeite hebben om hun grenzen aan te geven kunnen baat hebben bij PMT. Evenals mensen met ASS die moeite hebben met de emotieregulatie of veel in hun hoofd zitten (piekeren) of die zich meer bewust willen worden van de signalen vanuit hun lichaam. PMT is niet leeftijdsgebonden. In alle levensfases is ontwikkeling en verandering mogelijk.

PMT is niet geschikt bij actuele psychose, ernstige verslaving of wanneer regelmatig een crisisopname noodzakelijk is.

Kenmerken van PMT

Uitgangspunt van PMT is dat denken, voelen en handelen nauw met elkaar samen hangen. In het dagelijkse leven zijn we ons vaak niet zo bewust van de signalen die het lichaam ons geeft. De manier waarop je staat of loopt, hoe je ademt, maar ook de spanning of pijn die je voelt, weerspiegelen hoe je hebt leren omgaan met voor jou lastige situaties of traumatische ervaringen.

PMT helpt je meer bewust te worden van de signalen die je lichaam je geeft. Van je lichaamshouding, van de manier waarop je je beweegt en van de betekenis van gevoelens en lichamelijke klachten. Daarmee is het lichaam in de PMT aangrijpingspunt bij het hervinden van een gezonde balans.

PMT maakt gebruik van bewegingsgerichte oefeningen zoals sport, spel en bewegingsopdrachten en lichaamsgerichte oefeningen zoals, ontspanningsoefeningen, symbolisch werk,  ademhalingsbewustwording en mindfulness. Deze oefeningen stellen je in staat bewuster waar te nemen , lichaamssignalen, gevoelens en gedragspatronen bij jezelf te herkennen en anders te reageren dan je gewend bent. In kleine stappen kunnen zo veranderingen op gang komen: lichamelijk, mentaal en emotioneel.

 

Filmje over PMT: www.vaktherapieinbeeld.nl/files/pmt.html